WYDARZENIA
06.11.2014
Kazimierz Barczyk: w Małopolsce czas na kolej

Szybka Kolej Miejska w Krakowie sercem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Małopolski

Na sesji 2 grudnia 2013 roku sejmik powołał spółkę Koleje Małopolskie, która ma za zadanie wdrożenie projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pierwsza linia SKA rusza już 15 grudnia 2014 roku, a jej sercem będzie Szybka Kolej Miejska, z której będzie korzystać milion mieszkańców miasta, a także Małopolan i turystów. W ciągu ostatnich lat Samorząd Województwa i PKP PLK zainwestowały miliardy złotych w poprawę infrastruktury kolejowej w regionie. Wszystko po to, aby za dekadę liczba pasażerów SKA zwiększyła się z 6 do 18 milionów osób - mówi przewodniczący sejmiku Kazimierz Barczyk.
 
Szybka Kolej Miejska szansą na pokonanie korków w Krakowie
 
Co trzeba zrobić, by polepszyć jakość transportu w Małopolsce?
 
Niewątpliwie najważniejszą kwestią jest budowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. To część przygotowywanego przez Samorząd Województwa planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego Małopolski. Musimy patrzeć całościowo na ogromną infrastrukturę kolejową i tramwajową w Krakowie i wokół niego, bowiem ułatwi ona mieszkańcom, przyjezdnym i turystom łatwiejsze skomunikowanie z Krakowem.
 
Drugą istotną kwestią jest budowa dodatkowych par torów od Dworca Głównego do Płaszowa w kierunku Bieżanowa, co zlikwiduje wąskie gardło kolejowe na terenie Krakowa. Na tę inwestycję przeznaczono już 1,7 mld zł. Jest absolutnie konieczne, by ta nowa para torów powstała. Bardzo o to zabiegałem, ponieważ już w tej chwili obłożenie torów na tym odcinku sięga 96%. Realizowana jest też łącznica Zabłocie - Krzemionki - Skawina za ponad 300 milionów złotych, która umożliwi przyśpieszenie dojazdu w kierunku Zakopanego.
 
Już w tej chwili dojazd do Krakowa z odległości 100 km jest krótszy niż przejazd przez Kraków. Tymczasem mamy nowoczesny Regionalny Dworzec Autobusowy i najnowocześniejszy, obok berlińskiego, Dworzec Kolejowy. Powinniśmy zintegrować te systemy z systemem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która może w mieście osiągać prędkość 120 km na godzinę, podczas gdy tramwaj jedzie ze średnią prędkością 20 km na godzinę. Wszystkie metropolie świata mają Szybką Kolej Miejską jako trzon komunikacji lub element komplementarny z komunikacją tramwajową, autobusową oraz metrem. Samorząd Krakowa powinien aktywnie włączyć się we wspomaganie minimalnym kosztem budowy przystanków i małych parkingów oraz zintegrowania systemu połączeń i przesiadek z komunikacji miejskiej do SKA, trzeba pilnie wybudować wspólnie z Samorządem krakowa prawie 30 przystanków, docelowo powinno ich być dwa razy więcej.
 
Czym więc  jest Szybka Kolej Aglomeracyjna?
 
To projekt usprawnienia ruchu w Małopolsce z głównym węzłem w Krakowie. Kraków i jego okolice grzęzną w korkach, spaliny powodują wzrost niskiej emisji, wskutek której dusimy się w smogu. Tymczasem Unia Europejska stawia na zielony transport, w nowej perspektywie budżetowej UE są środki na jego wdrożenie. Jako region musimy z nich skorzystać i postawić na ekologiczną kolej. Teraz po prostu czas na kolej.
 
Jaka jest rola samorządu województwa w tym przedsięwzięciu?
 
Małopolska musi wykorzystać ten czas. Stosujmy zachodnie wzorce, by dojeżdżać samochodami do dużych parkingów na obrzeżach miast i tam przesiadać się w szybką kolej. Jest to tzw. system Park&Ride, który Małopolska już wdraża. Powstał parking na Ruczaju przy pętli Czerwone Maki, powstają podobne inwestycje w Tarnowie i Trzebini, Wieliczce i Zabierzowie. Te wszystkie miejsca, i wiele innych należy połączyć Szybką Koleją Aglomeracyjną. W projekcie programu Transport i Komunikacja na lata 2014-2020 m.in. na zakup taboru, wprowadzenie biletu elektronicznego, organizację systemu informacji pasażerskiej zarezerwowaliśmy 250 milionów złotych.

Czy mamy infrastrukturę niezbędną do realizacji tego zadania?
 
Częściowo już tak. Mamy własne szynobusy, a właśnie zakupiliśmy nowe. Wyjadą one na trasy już 15 grudnia bieżącego roku, jednak wcześniej, 6 listopada o godz. 12.30 odbędzie się próbny, bezpłatny przejazd na trasie krakowski Dworzec Główny - Wieliczka. Jak już wspomniałem na trasie od Oświęcimia przez Krakowski Obszar Metropolitalny po Tarnów jest prawie 400 km torów, które można wykorzystać. W Krakowie trzeba nam dodatkowych par torów od Płaszowa i większej liczby przystanków, m.in. przy Centrum Jana Pawła II, nowego ważnego miejsca turystyki pielgrzymkowej Krakowa i Małopolski. Koszt budowy jednego takiego przystanku to ok. 2 miliony zł.
 
Inwestycje planowane w Małopolsce w ramach "Wieloletniego programu inwestycji kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015":

Kompleksowa modernizacja linii kolejowej Kraków - Rzeszów
Rewitalizacja połączeń kolejowych z Krakowa w kierunku Centralnej Magistrali Kolejowej
Budowa zelektryfikowanej linii kolejowej do terminala lotniska w Balicach
Modernizacja linii kolejowej Kraków - Sosnowiec
Stworzenie zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w aglomeracji krakowskiej
Budowa nowej łącznicy Zabłocie - Krzemionki, która pozwoli na wyjazd pociągów z Krakowa w kierunku południowo-zachodniej Małopolski
Wdrożenie programu poprawy bezpieczeństwa i likwidacji zagrożeń na przejazdach kolejowych
Modernizacja linii łączącej Psary z Kozłowem
Rewitalizacja linii Kozłów - Kraków
Modernizacja małopolskich dworców kolejowych
 
Inwestycje planowane w Małopolsce w ramach dokumentu implementacyjnego do strategii rozwoju transportu do roku 2020 z perspektywą 2030:
 
Budowa i modernizacja linii:
Skarżysko-Kamienna - Kielce - Kozłów
Trzebinia - Oświęcim - Czechowice-Dziedzice
Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark - Mszana z odcinkami dojazdowymi do Chabówki i Nowego Sącza
Kraków Płaszów - Skawina - Oświęcim
Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane
towarowej Tunel - Olkusz - Bukowno - Sosnowiec Południe
towarowej do Mysłowic 
Zwiększenie przepustowości linii Kraków Towarowy - Kraków Główny - Kraków Płaszów - Bieżanów - Rudzice przez położenie dodatkowej pary torów.
 
Szybka Kolej Aglomeracyjna w liczbach:
2 miliony - liczba osób, które skorzystają na wdrożeniu projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej
1 milion - liczba osób, które skorzystają na wdrożeniu projektu Szybkiej Kolei Miejskiej w Krakowie
120 km - długość linii kolejowych w Krakowie
400 km - długość linii kolejowych w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym i jego sąsiedztwie
80 km - długość linii tramwajowych w Krakowie
142 km - długość linii kolejowej Oświęcim - Tarnów
90 km - długość linii kolejowej Podbory Skawińskie - Sędziszów
26 km - długość linii kolejowej Balice - Wieliczka
120 km - prędkość pociągu SKA w Krakowie
160 km - prędkość pociągu SKA poza miastem
100 przystanków - docelowa liczba przystanków SKA w Krakowie
50 szynobusów - docelowa liczba pociągów SKA
20 minut - docelowa częstotliwość kursowania pociągów SKA, a w przyszłości jeszcze częściej.
350 - liczba osób, które może przewieźć pociąg SKA
2 mln zł - koszt standardowego przystanku PKP na terenie Krakowa
ponad 20 km - średnia prędkość tramwaju w Krakowie
 
Kalendarz:
Wrzesień 2015 Kraków - Balice, za ponad 300 mln zł
Grudzień 2015 Kraków - Tarnów, dojazd w ciągu ok. 35 minut
Grudzień 2016 Podbory Skawińskie - Kraków - Miechów

wstecz
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Treść komentarza
Twój podpis
Kod antyspamowy
 



              Nowy Kraków - Niezależny Portal Informacyjny