WYDARZENIA
18.12.2014
Powstaje system Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej

Od drugiej połowy 2015 r. będzie można korzystać z Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA) – zintegrowanego biletu na różne środki transportu publicznego w małopolskich miastach. W pierwszej kolejności z MKA będą mogli korzystać mieszkańcy Krakowa, Tarnowa i Bochni. Przygotowaniem MKA zajmuje się Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie a wykonawcą będzie konsorcjum firm Unicard i AMG.net. W obecności marszałka Marka Sowy umowę w tej sprawie podpisali dziś w Krakowie Marta Maj, dyrektor ZDW oraz Tomasz Bednarski – prezes firmy Unicard, lidera projektu.

- Małopolska Karta Aglomeracyjna jest jednym z kluczowych elementów realizacji dużego projektu integracji transportu zbiorowego w Małopolsce, z uwzględnieniem rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Chcemy, aby transport zbiorowy odgrywał coraz większą rolę - mówił przed podpisaniem umowy marszałek Marek Sowa. - W ostatnią niedzielę została uruchomiona pierwsza linia SKA Kraków - Wieliczka, inwestujemy w tabor kolejowy, ale najważniejsze jest to, aby z naszej oferty chcieli korzystać mieszkańcy i turyści, którzy do nas przyjeżdżają. Ich oczekiwania są jasne: krótki czas dojazdu, łatwy dostęp, wysoka jakość, wspólny bilet i węzły przesiadkowe. Małopolska Karta Aglomeracyjna jest odpowiedzią na te oczekiwania. Ważne jest również to, że system MKA będzie współgrał z już istniejącymi systemami, np. Krakowskiej Karty Miejskiej - dodał marszałek.

Małopolska Karta Aglomeracyjna będzie nowoczesną i bezpieczną kartą zbliżeniową. Będzie też dostępna w postaci aplikacji mobilnej dla systemów iOS, Android i Windows Phone. To zintegrowany bilet, umożliwiający korzystanie z różnych środków transportu w różnych miejscach Małopolski, z parkingów, a w przyszłości także innych usług – np. biletów wstępu do muzeów.

Zasady działania MKA wyjaśniał Tomasz Bednarski, prezes krakowskiej firmy Unicard: - Przed nami ciężka praca bo cały system ma być uruchomiony do jesieni przyszłego roku, ale nasze doświadczenie jest gwarancją, że dotrzymamy terminu. Ten system to wyjście w przyszłość. Oprócz tradycyjnej plastikowej karty, powszechnie będzie używany system biletów na telefonie komórkowym, z możliwością obsługi całego procesu przez internet. Zakres rozpoczynamy od komunikacji miejskiej, transportu kolejowego i trzech parkingów P&R i liczymy na to, że projekt będzie rozwijany na terenie całego województwa. To początek długiej drogi.

Na początku użytkownicy MKA będą korzystać z karty przy zakupie biletów okresowych na przejazdy komunikacją miejską w Krakowie i Tarnowie oraz koleją w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Poza tym karta będzie też umożliwiać korzystanie z parkingów Park&Ride przy węzłach przesiadkowych w Tarnowie i Bochni.

MKA będzie dopasowana do już istniejących systemów Krakowskiej Karty Miejskiej i Tarnowskiej Karty Miejskiej. Dzięki temu użytkownik MKA będzie mógł korzystać z automatów obu tych systemów. Oprócz tego powstanie sieć automatów MKA na wybranych przystankach szybkiej kolei, w rejonie węzłów przesiadkowych, dworców i na lotnisku w Balicach.

W ramach systemu MKA, na trasach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Trzebinia – Tarnów, Wieliczka – Kraków i Podbory Skawińskie – Sędziszów, powstanie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Na przystankach zostaną umieszczone elektroniczne tablice informujące m.in. o czasie oczekiwania na szynobusy i przewidywanego czasu dojazdu do przystanku końcowego. Dane będą pochodziły z urządzeń GPS i RFID umieszczonych w pociągach i na przystankach SKA.

Aby otrzymać MKA lub uzyskać dostęp do aplikacji mobilnej trzeba będzie zarejestrować się w systemie przez internet lub w Punkcie Obsługi Klienta MKA w Krakowie. Każdy zarejestrowany użytkownik otrzyma dostęp do usług świadczonych w ramach MKA i będzie mógł tworzyć własne usługi, np. wykupić okresowy bilet kolejowy na trasie Kraków – Tarnów, bilet okresowy na komunikację miejską w Krakowie i abonament parkingowy w Tarnowie. Dane zostaną zapisane na karcie a pasażer za wszystko zapłaci zbiorczo - operator systemu rozdzieli opłaty pomiędzy odpowiednich usługodawców.

System MKA został zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwiał obsługę przejazdów jednorazowych a także mógł być rozszerzony o funkcjonujący na terenie województwa prywatny transport zbiorowy. Te rozwiązania zostaną wprowadzone w kolejnym etapie, który ma zostać zrealizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-20. Stopniowo do systemu MKA będą włączane także inne usługi, np. bilety wstępu, karty lojalnościowe. Będzie go można rozbudować o usługi typu e-government czy e-health. To także atrakcyjne rozwiązanie dla turystów, którzy jeszcze przed przyjazdem do Małopolski będą mogli kupić bilety do muzeów, zapłacić za parkowanie czy bilet kolejowy.

Finansowanie pierwszej części MKA:

Budowa systemu MKA – 19,5 mln (w tym etap inwestycyjny: 15,47 mln, utrzymanie i pełnienie funkcji operatora MKA: 4,03 mln).

za UMWM

wstecz
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Treść komentarza
Twój podpis
Kod antyspamowy
 



              Nowy Kraków - Niezależny Portal Informacyjny